BIJZONDER REGELEMENT
KAUWGUMBALRALLY.
PROGRAMMA VAN HET EVENEMENT
Inschrijving gehele jaar open
Zondag 24.00 uur voorafgaand aan de evenement Sluiting inschrijving
Zaterdag van de muiterweek:
10.00 uur Begin documenten controle
11.00 uur Start eerste deelnemer
17.00 uur verwachte finish eerste deelnemer
18.00 uur verwachte aanvang buffet en prijsuitreiking
1. ORGANISATIE.
1.1. Definitie.
1.1.1.
De organisator van de Kauwgumbalrally, die plaats vindt op zaterdag op aangekondigde datum, is Café Halfweg
1.1.2.
Email; info@kauwgumbalrally.nl
1.1.3.
Het wedstrijdsecretariaat is op zaterdag in Wapen van Beckum
1.1.4.
Het evenement wordt verreden conform:
– dit Bijzonder Reglement en eventuele bulletins,
– de verkeerswetgeving van Nederland.
1.2. Officials van het evenement.
Hoofd van de organisatie:Muiters van de Muiterweerk
1.3. Toevoegingen aan het Reglement.
Het gestelde in dit Bijzonder Reglement kan, indien nodig, gewijzigd worden door middel van een Officieel Bulletin. Deze wordt gepubliceerd op het publicatiebord en/of wordt aan de deelnemers uitgereikt.
1.4. Uitvoering en interpretatie van het Bijzonder Reglement.
De wedstrijdleider is belast met het toepassen van het gestelde in dit Bijzonder Reglement en haar
bepalingen tijdens het evenement. Elk geval waarin dit Bijzonder Reglement niet voorziet, zal
beoordeeld worden door de organisator.
2. KAMPIOENSCHAP.
Niet van toepassing.
3. BESCHRIJVING.
3.1. Definitie.
3.1.1.
De Kauwgumbalrally is een regelmatigheidsrally voor bijzonder en klassieke auto’s, waarbij de snelheid niet bepalend is voor het eindklassement. Van doorslaggevend belang is het uitvoeren van
routeopdrachten waarbij verloren tijd niet mag worden ingehaald. De gemiddelde snelheid zal de 60 km/uur niet te boven gaan.
3.1.2.
De start is bij Wapen van Bekum
De finish is bij Café Halfweg
3.1.3
De route is opgedeeld in 3 etappes. De totale lengte is ca. 200 km..
3.1.4.
De beschrijving van de verschillende routes,kaartleessystemen, tijdcontroles, passeercontroles, etc. worden in het routeboek beschreven en op de controlekaarten aangegeven.
De nauwkeurigheid van de door de organisator berekende rijtijden en/of afstanden kan geen
onderwerp zijn van enige vraag en/of protest en/of beroep.
4. TOEGELATEN VOERTUIGEN.
4.1.
4.1.1.
Wanneer een bestuurder een auto wenst in te schrijven, moet deze er zeker van zijn dat de auto
voor de gehele duur van het evenement voor de openbare weg is toegelaten.
4.1.2.
De organisator kan de deelname van een auto weigeren, wanneer deze niet past in de sfeer van
het evenement.
4.1.3.
De deelnemende auto’s behoeven niet voorzien te zijn van een FIA/KNAF of FVA/FEHAC identitietspaspoort/kaart.
4.2. Extra voorzieningen.
4.2.1. . AFSTANDMETERS.
Zowel mechanische- als elektronische afstandsmeters zijn toegestaan.
4.2.2. COMMUNICATIE MIDDELEN.
De aanwezigheid van b.v. een mobiele telefoon is toegestaan, mits deze tijdens het verrijden van de
rally uitgeschakeld is. Echter, in noodgevallen (b.v. opgave melden, ongeval melden, etc.) is
toegestaan om gebruik te maken van b.v. een mobiele telefoon. Overtreding wordt bestraft met 300 strafpunten.
4.2.3. NAVIGATIE APPARATUUR.
De aanwezigheid van vaste en/of mobiele navigatie apparatuur (b.v. GPS ontvangers, mobiele
telefoons met GPS, organisers, etc) is in de auto en/of op de persoon niet toegestaan. Overtreding wordt bestraft met 300 strafpunten.
4.2.4.
De organisator behoudt zich het recht voor om het gestelde in artikel 4.2.2. en 4.2.3. te
controleren door middel van het doorzoeken van de auto. Indien de deelnemer dit niet toestaat zal deze onmiddellijk uitgesloten worden van verdere deelname. In dit geval bestaat geen mogelijkheid tot protest.
4.2.5. VEILIGHEID
De auto moet uitgerust zijn met een gevarendriehoek, een gevulde brandblusser die geschikt is
voor vloeistofbranden (Min. Inhoud 2 kg), een sleepkabel en een EHBO kit.
5. TOE TE LATEN DEELNEMERS – INSCHRIJFFORMULIER – INSCHRIJVINGEN.
5.1. Rijbewijs.
Een équipe moet bestaat uit een bestuurder en een navigator, zoals aangegeven op het inschrijfformulier. Bestuurder en navigator mogen alleen de auto besturen wanneer zij in het bezit zijn van een geldig rijbewijs.
5.2. Inschrijfmogelijkheden.
Iedereen die wenst deel te nemen aan de Kauwgumbalrally moet het volledig ingevulde
inschrijfformulier zenden aan:
per e-mail: info@kauwgumbalrally.nl
De inschrijving wordt slechts geaccepteerd wanneer het permanente secretariaat van de organisator de inschrijving.
Gegevens betreffende de samenstelling van het équipe kunnen tot het einde van de documenten
controle ingeleverd worden.
De vervanging van een auto kan alleen plaatsvinden tot de aanvang van de documenten controle
en moet geaccepteerd worden door de organisator.
Het maximum aantal deelnemende auto’s is vastgesteld op 60.
De organisator behoudt zich het recht voor om een inschrijving van één of beide leden van een equipe of auto, eventueel zonder opgave van redenen, te weigeren.
5.3. Inschrijfgeld.
5.3.1.
Het inschrijfgeld, per equipe is vastgesteld op: € 80,–.
Extra personen op: € 40,–
Het inschrijfgeld kan uitsluitend contant betaald worden tijdens de documenten controle:
5.3.2.
In het inschrijfgeld is begrepen:
– 2 portierstickers met wedstrijdnummer,
– routeboeken,
– controlekaarten,
– ontvangst , lunch en buffet.
6. VERZEKERING /AANSPRAKELIJKHEID
6.1. Vrijwaringsclausule
De Organisator wijst elke aansprakelijkheid af in geval van enig ongeval dat veroorzaakt is, gedurende het Evenement, door en/of aan Deelnemer(s) en/of door en/of aan Deelnemende voertuigen. Een Organisator wijst tevens iedere elke aansprakelijkheid af voor het niet nakomen van de wet en regelgeving zoals deze geldt in Nederland en/of in andere landen waar het Evenement plaats vindt door en/of ten opzichte van Deelnemers en/of Deelnemende voertuigen. Deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor enig ongeval waarin zij betrokken zijn en/of het niet nakomen van de wet en regelgeving in het betreffende land. Zij zullen bijzonderheden van enig incident waar een aansprakelijkheid uit voort zou kunnen komen, direct aan de Organisator melden.egen een Organisator, sponsoren, officials, vrijwilligers en overige medewerkers van het Evenement zal geen claim ingediend worden die voortkomt uit incident(-en) en/of ongeval(-len) ten gevolge van activiteiten van vorengenoemde (rechts-)personen voor zover het Organisatorische activiteiten ten behoeve van het Evenement betreffen. Deelnemers dienen voor aanvang van het Evenement de volgende verklaring te ondertekenen:
De Deelnemer is zich bewust van het feit dat deelname aan een historische regelmatigheidsrit zowel voor de Deelnemer als voor derden het risico meebrengt van zaakschade en personenschade (letselschade), gevolgschade daaronder begrepen. De Deelnemer neemt deze risico’s uitdrukkelijk voor zijn eigen rekening. De Deelnemer heeft het Standaard Reglement, het Bijzonder Reglement en/of de uitgegeven bulletins van het Evenement gelezen en verklaart de geldende bepalingen te zullen naleven en de geldende wettelijke voorschriften en/of door de bevoegde autoriteiten verstrekte voorschriften en aanwijzingen te zullen naleven. De organisatie, sponsoren, (bestuurs-)leden van de organiserende stichting/vereniging en aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor welke schade dan ook – ongeacht waaruit die schade bestaat en hoe die is ontstaan – die een Deelnemer in verband met deelname aan een Evenement lijdt dan wel aan derden of andere Deelnemers veroorzaakt. De Deelnemer verklaart dat hij de organisatie, de NHRF en de sponsoren niet aansprakelijk zal stellen of houden en hen zal vrijwaren voor enige door hem geleden schade, materieel of immaterieel, letselschade hieronder begrepen. Bovendien verklaart de Deelnemer dat tijdens het Evenement het motorrijtuig waarmee aan een Evenement wordt deelgenomen tenminste tegen het risico van wettelijke aansprakelijkheid verzekerd is conform de vereisten zoals vastgelegd in de Wet Aansprakelijkheid Motorvoertuigen (WAM) alsmede dat een deugdelijke inzittendenverzekering is gesloten en dat de voor deze verzekeringen berekende premies tijdig zijn betaald. Het is de Deelnemer bekend dat assuradeuren deelname aan regelmatigheidsritten mogelijk uit kunnen sluiten maar dat de Deelnemer, indien dit voor hem of haar van toepassing is, tevens verklaart hiervoor een aanvullende verzekering te hebben afgesloten die de Wet Aansprakelijkheid Motorvoertuigen (WAM) ook tijdens het Evenement volledig dekt. Indien het motorrijtuig in Nederland is geregistreerd dient deze, indien van toepassing, over een geldige Apk-keuring te beschikken, of een daarmee gelijk te stellen keuring als het motorrijtuig in het buitenland is geregistreerd en voorts dat degene die het Deelnemend voertuig bestuurt beschikt over een in Nederland geldig rijbewijs. Tevens verklaart de Deelnemer lichamelijk en geestelijk gezond te zijn om aan het Evenement deel te nemen en dat deze bekwaam is om dit te doen. De Deelnemer erkent de aard van het Evenement en het mogelijke risico, inherent aan een gemotoriseerde sport, en verklaart dit risico te accepteren. Het Bijzonder Reglement van het Evenement (BR) te zullen naleven alsmede dat de bestuurder tenminste 18 jaar is en over een geldig rijbewijs beschikt en dat er tijdens het Evenement niet gewisseld wordt tussen de bestuurder en de navigator van de Equipe indien zij niet beide over een geldig rijbewijs beschikken en/of niet beide voldoen aan de eisen die de verzekeraar van het Deelnemende voertuig aan het besturen van het voertuig stelt.Wordt voornoemde verklaring niet ondertekend, dan wordt de Deelnemer niet tot de start toegelaten.
6.2. Verzekering.
Elke deelnemer dient zij eigen auto te verzekeren. Dit dient hij of zij te bewijzen middels het tonen van een geldige groene kaart tijdens de documenten controle.
6.3. Aansprakelijkheid.
vrijwaringsclausule.
Equipes moeten tijdens de documentencontrole een afsttandverklaring ondertekenen. Bij het niet ondertekenen wordt de equipe niet tot de start toegelaten.
7. RECLAME.
7.1. Verplichte reclame.
De ruimte op de rallyborden en naast of boven het wedstrijdnummer is gereserveerd voor reclame
van de organisator. Deze verplichte reclame naast of boven het wedstrijdnummer, kan niet door de
deelnemer geweigerd worden. De aard van de verplichte reclame wordt in een Bulletin bekend
gemaakt. Reclame van de deelnemer anders dan hierboven vermeld is uitsluitend toegestaan met toestemming van de organisatie en moet gemeld zijn bij de inschrijving.
8. ALGEMENE BEPALINGEN.
8.1. Deelnemers.
Alleen de personen en de auto waarvan de namen en het kenteken op het inschrijfformulier en definitieve startlijst voorkomen kunnen aan het evenement deelnemen.
8.2. Startvolgorde – Rallyborden – Wedstrijdnummers.
8.2.1. STARTVOLGORDE.
De auto’s zullen gestart worden in nummervolgorde, beginnend met het laagste nummer. Wanneer
een auto zich te laat meldt aan de start van een etappe van de Kauwgumbalrally zal deze
beschouwd worden als te zijn gestart op de originele starttijd, conform de definitieve startlijst.
8.2.2. RALLYBORDEN / WEDSTRIJDNUMMERS.
De organisator zal elke deelnemer voorzien van twee rallyborden en twee wedstrijdnummers.
8.2.2.1.
B-: De 2 wedstrijdnummers moeten in hun geheel, zonder enige verandering, op beide voorportieren van de auto aangebracht worden.
C-: de namen van de bestuurder en navigator, met hun nationaliteit vlag(gen) mogen op beide
voorschermen van de auto aangebracht worden. De hoogte van de letters mag niet meer zijn
dan 3 cm.
D-: de locatie waar de verplichte reclame op de auto moet worden aangebracht zal tijdens de
documenten controle bekend gemaakt worden.
8.2.2.2.
De rallyborden en portiernummers dienen onmiddellijk na afloop van het evenement, alsook bij opgave of diskwalificatie te worden verwijderd.
8.3. Controlekaart.
8.3.1.
Elke deelnemer ontvangt een controlekaart waarop o.a. de tijd staat die nodig is om de afstand af te leggen tussen twee tijdcontroles (TC) en waarop de verschillende passeercontroles (PC) op ingevuld moeten worden.
Deze controlekaart moet ingeleverd worden bij de hoofd tijdcontrole (HTC), waar mogelijk een nieuwe kaart kan worden uitgereikt waarop de vertrektijd staat voor de volgende etappe.
Elke deelnemer is zelf verantwoordelijk voor haar controlekaart.
8.3.2.
Elke verbetering of toevoeging op de controlekaart wordt bestraft met uitsluiting, tenzij zo’n
verbetering of toevoeging door een marshal is gewaarmerkt.
8.3.3.
Wanneer een aparte controlekaart voor een regelmatigheidsectie of voor een test gebruikt wordt,
maken deze integraal deel uit van de controlekaart.
8.3.4.
De équipe is zelf verantwoordelijk voor de overhandiging én de correcte invulling van de
controlekaart bij de verschillende controles.
8.4. Verkeer – Reparaties.
8.4.1. VERKEERSOVERTREDINGEN.
Tijdens het evenement moet de deelnemer zich strikt houden aan de verkeersregels. Een
deelnemer die zich niet houdt aan de verkeersregels zal als volgt worden bestraft:
– 1e overtreding: 100 strafpunten.
– 2e overtreding: 200 strafpunten.
– 3e overtreding: uitsluiting.
8.4.2. SNELHEIDSOVERTREDINGEN.
Het overschrijden van de ter plaatse toegestane maximum snelheid met meer dan 10 km/uur wordt als volgt bestraft:
– 1e overtreding: 100 strafpunten.
– 2e overtreding: 200 strafpunten.
– 3e overtreding: uitsluiting.
– overschrijding met meer dan 50%: uitsluiting.
8.4.3.
Om excessief weggedrag te voorkomen kan de organisator geheime tijdcontroles (GTC) opstellen
langs de route.
8.4.4. REPARATIES.
De deelnemer mag zelf tijdens de rally reparaties uitvoeren, eventueel met hulp van andere
deelnemers. Elke hulp van derden en/of door een service team van de deelnemer is niet
toegestaan en kan bestraft worden met uitsluiting, zulks ter beoordeling van de wedstrijdleider.
Assistente voertuigen van de organisator zullen deelnemers slechts helpen om de auto naar een
volgend dorp/stad of eerstvolgend service/tankstation te brengen.
8.4.5. GEDRAG.
Het is de deelnemer niet toegestaan:
– opzettelijk de doorgang van een deelnemende auto te blokkeren of hem het inhalen te
beletten.
– zich onsportief te gedragen en/of zich schuldig te maken aan onverantwoord rijgedrag.
– zich zodanig te gedragen dat overige verkeersdeelnemers daar hinder van kunnen
ondervinden.
Overtreding kan bestraft worden met uitsluiting, zulks ter beoordeling van de wedstrijdleider.
Het is verboden om in Beckum strepen of zogenaamde burn-outs te maken dit op straffe van diskwalificatie.
8.4.6. QUIET ZONES (Q-zones).
Onder zogenaamde Q-zones vallen alle bebouwde kommen en 30km zones. In Q-zones dient de deelnemer extra aandacht te geven aan het rijgedrag om geen overlast te veroorzaken voor omwonenden en andere weggebruikers. Overtreding wordt bestraft conform het gestelde in artikel 8.4.1., 8.4.2., 8.4.3. en 8.4.5.
9. VERLOOP VAN HET EVENEMENT.
9.1. Start.
9.1.1.
De auto’s worden gestart om de minuut.
9.2. Controles – Algemene bepalingen.
9.2.1.
Een tijdcontrole wordt aangegeven door middel van standaard controleborden.
( zie de voorbeelden bij de documenten controle )
25 meter voor en na een tijdcontrole wordt beschouwd als zijnde een controle gebied.
9.2.2.
Een passeercontrole kan herkend worden aan, ten minste, één oranje vlag die aan de meest
logische kant van de weg staat.
9.2.3.
Alle passeer- en tijdcontroles moeten aangedaan worden in de volgorde die aangegeven is in het
routeboek en op de controlekaart. Het arriveren bij een tijdcontrole vanuit een andere richting dan
die van de officiële route zal bestraft worden met 30 strafpunten.
9.2.4.
Tijdcontroles en/of (on)bemande passeercontroles zijn voor iedere deelnemer 15 minuten vóór de
geplande doorkomsttijd geopend. Tenzij de wedstrijdleider anders beslist, sluiten zij 30 minuten na
de geplande doorkomst van de laatste deelnemer.
9.2.5.
De deelnemer moet de instructie van officials en/of marshals opvolgen.
9.2.6.
Wanneer om welke reden dan ook één of meerdere controles geannuleerd moeten worden, hetzij
vóór de doorkomst van de eerste deelnemende auto, hetzij na de doorkomst van een aantal
deelnemende auto’s, zal de wedstrijdleider als volgt beslissen:
A-: de eventueel opgelopen tijdstrafpunten van de betreffende controle(s) zullen geannuleerd
worden.
B-: de betreffende controle(s) zal vervallen verklaard worden.
9.3. Passeer-, Tijd- en Geheime controles / Opgave.
9.3.1. PASSEERCONTROLE (PC).
Langs de route kunnen bemande en/of onbemande passeercontroles geplaatst worden. Bij deze
controles moet de deelnemer de controlekaart laten afstempelen of zij moet deze zelf afstempelen
of zij moet in het eerstvolgende open vakje op de controlekaart het betreffende cijfer of letter van
de controle noteren. Deelnemers worden geacht in het bezit te zijn van een stempelkussen dat
gebruikt moet worden wanneer het stempelkussen van een controlepost verdwenen of niet
bruikbaar is.
De organisator kan passeercontrole inpandig (b.v tankstation, café,) inrichten.
Het missen van een passeercontrole wordt bestraft met 30 strafpunten.
9.3.2. TIJDCONTROLES (TC).
Bij deze controles registreren marshals op de controlekaart het tijdstip waarop de kaart werd
overhandigd. De auto en de deelnemer moeten zich op dat moment binnen het controlegebied
bevinden
9.3.2.1.
De geplande passeertijd is het tijdstip dat verkregen wordt door de toegestane rijtijd voor het
traject op te tellen bij de vertrektijd van de voorgaande tijdcontrole.
Elk verschil tussen de werkelijke passeertijd en de geplande passeertijd wordt als volgt bestraft:
– te laat: 1 strafpunt per minuut, tot en met de maximale toegestane vertraging.
– te vroeg: 10 strafpunten per minuut.
9.3.2.2.
Wanneer de deelnemer te laat is bij een tijdcontrole mag hij zonder straf het zelfde aantal minuten
te laat zijn bij de volgende tijdcontrole (m.a.w. verloren tijd mag niet ingehaald worden), een en ander binnen de maximale toegestane vertraging.
Het missen van een tijdcontrole wordt bestraft met 30 strafpunten.
9.3.2.3.
De maximale toegestane vertraging bij een tijdcontrole is 30 minuten. Wanneer de deelnemer
meer dan 30 minuten te laat is, betekent dit dat de tijdcontrole gemist is. Echter, de deelnemer
mag de daarop volgende tijdcontrole weer op het geplande tijdstip aan doen, eventueel
vermeerderd met de vertraging welke werd opgelopen bij de reglementair aangedane tijdcontrole
voorafgaande aan de gemiste tijdcontrole of door middel van het “overslaan”van één of meerdere controles.
9.3.2.4.
Het missen van de laatste tijdcontrole van de rally zal uitsluiting betekenen.
9.3.3. GEHEIME TIJDCONTROLES(GTC).
Een aantal bemande passeercontroles kunnen tevens een geheime tijdcontrole zijn. Deze controles
kunnen tevens dienen om te voorkomen dat deelnemers het tijdschema onderschrijden.
Elke minuut te vroeg of te laat zal bestraft worden conform het gestelde in artikel 9.3.2.1.
De tijdbestraffing bij een geheime tijdcontrole zal gebruikt worden bij een gelijk eindresultaat van
de rit.
9.3.4. HOOFDTIJDCONTROLES(HTC).
9.3.4.1.
Elke vertraging bij de start van een etappe (HTC-UIT) telt mee voor het berekenen van de
maximale toegestane vertraging. De maximum toegestane vertraging bij de laatste tijdcontrole van
een etappe (HTC-IN) is 30 minuten.
9.3.4.2.
De deelnemer mag zonder straf te vroeg in-klokken bij de laatste tijdcontrole (HTC-IN) van een
etappe.
9.4. Hergroepering controles.
9.4.1.
Hergroepering controles kunnen in de route opgenomen worden. Bij aankomst van een
hergroepering controle overhandigt de deelnemer de controlekaart aan de marshal. De deelnemer
ontvangt informatie over de her-starttijd.
9.5. Regelmatigheid secties.
9.5.1.1
De deelnemer moet de regelmatigheid sectie ( hierna te noemen ‘sectie’ ) afleggen met een door de organisator vastgestelde gemiddelde snelheid.
9.5.1.2
In een sectie kunnen een of meerdere tijdwaarnemingpunten zitten. De tijdmeting is tussen het begin van de sectie ( RS) en elk tijd waarnemingpunt.
9.5.1.3
Voor elke sectie zal een normtijd vast gesteld worden die nooit hoger is dan een gemiddelde snelheid van 50 km per uur. Elke seconde onder-of overschrijding van de normtijd wordt bestraft met een strafpunt. Het missen van een tijdwaarnemingpunt wordt bestraft met 30 strafpunten.
9.5.1.4.
Het begin van een sectie is tevens een passeer controle.
9.5.1.5.
Het kan voorkomen dat bij sectie’s het conventionele start systeem toegepast wordt.
Na het registreren van het begin tijdstip zal de marshal of de tijdklok het startsein geven.
Starten voor dat het startsein is gegeven zal bestraft worden met 30 strafpunten.
9.6. Tests.
Voor de test is een normtijd vastgesteld die zo nauwkeurig mogelijk benaderd dient te worden. Elke seconde afwijking wordt bestraft met 1 strafpunt. De start van de test vindt plaats volgens de hand methode. De marshal vult de starttijd in op de controlekaart. Vervolgens telt hij de laatste vijf seconden af en start de deelnemer. Te vroeg starten wordt bestaft met 20 strafpunten. De finish is “a cheval” , de deelnemer dient dan te stoppen op de finish streep, met beide voorwielen over de lijn en de achterwielen voor de lijn. Indien de deelnemer de lijn over schiet, zal deze bestraft worden met 10 strafpunten. Het omrijden , raken of aan de verkeerde kant passeren van een pion wordt bestaft met 10 strafpunten per pion. Het niet rijden van de test wordt bestraft met 200 strafpunten.
9.7. Kaartlees opdrachten.
9.7.1.1.
In de route kan een kaartlees opdracht opgenomen zijn. De opdrachten zullen gedetailleerd in het route boek beschreven worden.
9.7.1.2.
Tijdens het maken van de routeopdrachten is gebruik gemaakt van topografische kaarten, schaal 1: 50.000. Het kaartmateriaal dat door de organisator is verstrekt is bindend.
9.7.1.3.
Niet van toepassing
9.7.2. ALGEMENE BEPALINGEN.
9.7.2.1.
Voor de constructie van de route moet gebruik worden gemaakt van de in het routeboek
opgenomen kaartfragmenten.
Echter, kaarten (schaal 1.200.000) zijn toegestaan en mogen gebruikt worden wanneer de deelnemer door tijd achterstand een deel van de route wil overslaan. Elk ander kaartmateriaal is niet toegestaan.
9.7.2.2.
Op de kaartfragmenten zijn pijlen opgenomen. De deelnemer is verplicht de route in de door de pijl
aangegeven richting te construeren.
9.7.2.3.
Wegen die voorzien zijn van een blokkering kruis mogen niet in de route worden opgenomen.
9.7.2.4.
Kaarttekens en teksten blokkeren de route niet en doorgetrokken bermlijnen sluiten een weg niet
af.
9.7.2.5.
Om veiligheidsredenen moet de deelnemer de route zodanig construeren dat hij zijn weg in één
richting kan vervolgen.
9.7.2.6.
Wanneer , door welke reden dan ook , de voorgenomen route niet bereden kan worden , moet vanaf dat punt een omrij route geconstrueerd worden waarbij zo min mogelijk van de oorspronkelijk geconstrueerde route gemist wordt en waarbij de omrij route zo kort mogelijk moet zijn.
9.7.2.7.
In onvoorziene gevallen (b.v. wegversperring) of indien een punt niet op de juiste wijze aangedaan
kan worden (b.v. geblokkeerde weg), kunnen speciale informatieborden geplaatst worden
(voorbeeld zal op het publicatiebord worden getoond).
Omleidingspijlen kunnen geplaatst worden. Deze pijl(en) geven een adviesrichting aan.
10. DOCUMENTEN CONTROLE – STRAFFEN.
10.1. Documentencontrole.
10.1.1.
De deelnemer die aan de Kauwgumbalrally wenst deel te nemen moet zich melden bij de
Documenten controle vanaf 9.00 uiterlijk voor 10.00 uur.
10.1.2.
Tijdens de documenten controle moeten de volgende documenten getoond kunnen worden:
– Inschrijvingsbevestiging.
– Rijbewijs.
– Assurantie verklaring (groene kaart)
– Kenteken bewijs
– Een geschreven toestemming van de eigenaar van de auto, wanneer deze niet van één van
de équipe leden is.
– APK keuringsformulier
10.2. Samenvatting straffen.
10.2.1. GEEN TOELATING TOT HET EVENEMENT.
Art. 4.1.1. auto niet conform leeftijd.
Art. 5.1. geen geldig rijbewijs.
Art. 5.2. deelname niet geaccepteerd.
Art. 6.1. geen assurantieverklaring.
Art. 6.4. “Signing-on-sheet” niet ondertekend.
Art. 7. reclame niet conform.
Art. 8.1. équipe niet conform.
10.2.2. UITSLUITING.
Art. 4.2.4. weigeren doorzoeken auto
Art. 8.1. équipe samenstelling niet conform.
Art. 8.3.2. wijziging/toevoeging op controlekaart
Art. 8.4.1. 3e verkeersovertreding.
Art. 8.4.2. 3e snelheidsovertreding.
Art. 8.4.2. overschrijding maximum snelheid met meer dan 50%.
Art. 9.3.2.4. missen finishcontrole van het evenement.
10.2.3. STRAFPUNTEN.
Art. 4.2.1.3. elektronische/gemiddelde afstand meter 300 strafpunten
Art. 4.2.2. gebruik communicatiemiddelen 300 strafpunten
Art. 4.2.3. aanwezigheid navigatie apparatuur 300 strafpunten
Art. 8.2.2.2. vermissing rallybord/wedstrijdnummer 10 strafpunten
Art. 8.4.1. 1e verkeersovertreding 100 strafpunten
Art. 8.4.1. 2e verkeersovertreding 200 strafpunten
Art. 8.4.2. 1e snelheidsovertreding 100 strafpunten
Art. 8.4.2. 2e snelheidsovertreding 200 strafpunten
Art. 9.2.3. benaderen controles uit verkeerde richting 30 strafpunten
Art. 9.3.1. missen passeercontrole 30 strafpunten
Art. 9.3.2.1. per minuut te laat bij een tijdcontrole 1 strafpunt
Art. 9.3.2.1. per minuur te vroeg bij een tijdcontrole 10 strafpunten
Art. 9.3.2.2. missen van een tijdcontrole 30 strafpunten
Art. 9.3.2.3. tijdcontrole gemist, overschrijding max. vertraging 30 strafpunten
Art. 9.3.4.2. te vroeg melden bij een HTC-IN 0 strafpunten
Art. 9.5.1.3. elke seconde afwijking normtijd, regelmatigheid sectie 1 strafpunt
Art. 9.5.1.3. missen tijdwaarnemingspunt 30 strafpunten
Art. 9.5.1.5. te vroeg gestart, regelmatigheid sectie 30 strafpunten
10.2.4. STRAFFEN TER BEOORDELING VAN DE WEDSTRIJDLEIDER.
Art. 4.1.2. auto past niet in sfeer evenement en/of voldoet niet aan Art. 7.5.1. en/of 7.5.3.
van het NRR.
Art. 8.2.2.1. rallyborden / wedstrijdnummers niet goed aangebracht.
Art. 8.4.4. ongeoorloofde reparatie/service.
Art. 8.4.5. deelnemers blokkeren/onsportief gedrag. strepen trekken en burn-outs. Boete 250,– euro en nooit meer mee doen.
Art. 9.2.5. niet opvolgen instructies van officials/marshals.
Art. 9.7.2.1. gebruik vreemd kaartmateriaal.
11. KLASSEMENTEN – PRIJZEN – PROTESTEN.
11.1. Resultaten.
11.1.1.
De resultaten worden weergegeven in strafpunten en zullen vastgesteld worden door het
samenvoegen van strafpunten die opgelopen zijn tijdens de kaartlees opdrachten als ook elke
andere straf die mogelijk opgelopen is.
11.1.2.
Aan het einde van een etappe zullen resultaten en/of klassementen worden gepubliceerd op het
publicatiebord. Over deze resultaten en/of klassementen kunnen vragen gesteld worden. Deze
resultaten en/of klassementen zijn voorlopig tot 30 minuten na publicatie.
11.1.3.
Een vraag moet op het officiële vragenformulier ingeleverd worden bij de coördinator deelnemers.
Het antwoord zal tenminste op het publicatiebord worden opgehangen.
11.2. Eindklassement van het evenement.
11.2.1.
Om zich te kwalificeren voor het eindklassement moet de deelnemer zich gemeld hebben bij de
eerste tijdcontrole (Start) van de rally en bij de laatste tijdcontrole (Finish) van de rally, binnen de
maximale toegestane vertraging.
11.2.2.
Wanneer meerdere deelnemers met een gelijk aantal strafpunten eindigen, zal het best behaalde
resultaat (minste strafpunten) bij de 1e geheime tijdcontrole beslissend zijn. Wanneer dit geen
uitsluitsel biedt zal de volgende geheime tijdcontrole in aanmerking komen, etc. Wanneer dit nog
geen uitsluitsel biedt zal de auto met de kleinste cilinderinhoud beslissend zijn.
11.2.3. ALGEMEEN KLASSEMENT
Zal een algemeen eindklassement worden opgesteld.
11.3 Prijzen – Trophies.
11.3.1.
Chrono ( lange route) 1e 2e 3e Prijs
Adventure (korte route) 1e 2e 3e Prijs
Overall: Mooiste auto 1e 2e 3e Prijs
Best verkleed 1e 2e 3e Prijs
Sportiviteitsprijs 1e 2e 3e Prijs
Poedelprijs 1e 2e 3e Prijs
DE GROTE PRIJS DER KAUWGUMBAL (wisselbeker)
11.3.2.
De prijsuitreiking zal plaatsvinden in Café Halfweg, vanaf 18.00. Uur.
11.4. Protesten.
11.4.1.
Een protest moet schriftelijk, op het officiële vragenformulier, door één deelnemer binnen 30
minuten na publicatie van het voorlopig eindklassement ingediend worden en kan alleen ingediend
worden tegen één veronderstelde fout van de organisator of deelnemer.
Het protestgeld is € 250,- en dit bedrag zal niet terug betaald worden wanneer het protest
ongegrond verklaard wordt. De wedstrijdleider is gek op Bacardi Cola.
De uitspraak van de organisator is beslissend